E-Van

 

A Baross Gábor Program részeként folyó „E-Van – Napenergiával is működtetett villamos hajtású városi kishaszonjármű és elektromos hajtásrendszere fejlesztése” című K+F projekt eredményeként 2012 januárjában elkészült a pályázatban szereplő tanulmány jármű, mely az első magyarországon fejlesztett hibrid teherautó.

K+F konzorciumban

A 2009-ben elnyert és 2010-ben elkezdődött, az akkori NKTH, most pedig Nemzeti Innovációs Hivatal és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával, illetve a MAG Zrt. közreműködésével megvalósuló kutatási projekt mérföldkőhöz ért. A vállalati és egyetemi együttműködéssel folyó tudományos munka több elektronikai, gépészeti és járműmérnöki részterületet átfogó, komplex megvalósítást igényelt. A konzorcium vezetője, az AMC-E Kft. (Advanced Motion Control Europe) nevéhez méltóan a jármű elektronikus rendszereit, azaz a motor meghajtó elektronikáját, az akkumulátor-cellák töltéskiegyenlítését, illetve töltőberendezést fejlesztette. Az Intermotor Kft. a villanymotorok fejlesztője. A motorok méretezését, mágneses tér szimulációját az egyetemmel közösen végezte. A cég szakemberei több évtizedes tapasztalatuk felhasználásával és az egyetem oktatói és hallgatói közreműködésével tervezték a motor kísérleti darabjait, annak gyártását, és hozzák létre a további járművek hajtására is alkalmazható korszerű állandó mágneses motorok prototípusait. A Széchenyi István Egyetem a Közúti és Vasúti Járművek valamint az Automatizálási tanszék együttműködésével a járműfejlesztést, átalakítást, a hajtás járműtechnikai optimalizálását végzi. Továbbá részt vesz mindkét partner fejlesztési munkáiban, így az egyetemen létesített próbapadon folyik a kifejlesztett motorok és meghajtók próbapadi tesztelése, a hajtásrendszer számítógépes szimulációs vizsgálatai. Az egyetem kutatói fejlesztik a kommunikációs rendszert és a jármű számítógépes vezérlését, az villamos energiatároló rendszert, a jármű teljes elektromos hálózatát, napelemes és hálózati akkumulátor töltő berendezéseit. A kész tanulmány jármű országúti tesztje még most folyik, és annak eredményei a projekt befejezésével szinkronban, tavaszra válnak publikussá.

Technikai részletek

A kutatás fő témái a PMS (kefe nélküli, állandó mágneses, háromfázisú, szinkron) villamos motor és motor hajtó elektronika, a villamos egységek hűtőrendszere, a CAN-BUS kommunikációs rendszer, számítógépes jármű vezérlés, napelemes és hálózati biztonság optimalizált töltő fejlesztése az alkalmazott lítium-ion akkumulátor egységhez.

A jármű vagy a hagyományos fronthajtású dízel üzemben, vagy pedig hátsókerék meghajtású villamos üzemben képes haladni. A két sorosan kötött villamos motor egyenként 30 kW névleges teljesítményű és csak a jármű hátsó tengelyét hajtja, a dízel motoros hajtástól függetlenül, önállóan. A gépkocsivezető indulás előtt dönti el, hogy milyen üzemmódban kíván közlekedni. A jármű városi forgalomban kb. 2 órát tud üzemelni tisztán villamos hajtással. A 400 V névleges feszültségű 40 Ah-s lithium akkumulátorokból álló tápegység töltésére hálózati (plug-in) vagy vonszoló hajtással van lehetőség. A fékezési energiát mind belsőégésű, mind villamos hajtás esetén visszatáplálja a jármű. A villamos üzemeltetés központi számítógépes vezérléssel történik, felhasználva az eredeti jármű számítógépes egységeinek információit. A jármű tetején 7 négyzetméteres napelemes töltőegység lesz, amely rátölt az akkumulátorokra. Az akkumulátorok plug-in töltését 3-30 kW teljesítménnyel lehet végezni a hálózati lehetőségekhez alkalmazkodva.

Támogatás és saját erő

A kapott állami támogatás természetesen a kutatásra nem volt elegendő, így mindhárom együttműködő konzorciumi partner jelentős sajáterőt áldozott a fejlesztésre, a projekt sikere érdekében. A fejlesztési tapasztalatok, az összekovácsolódott szakembergárda lehetővé teszi, hogy a jövőben a hibrid és villamos járműhajtás, és annak egyes elemei további alkalmazásokra is átültethető legyen. A vállalati partnerek részéről a hibrid teherautóban használt, teljesítmény-kategóriában közeli járműhajtások megvalósítása és természetesen kereskedelmi forgalmazása is várható. A Széchenyi Egyetem kutatói pedig olyan szakmai és tapasztalati előnyökre tesznek szert a projekt során, melyek a jövőbeni és kapcsolódó kutatásokban és az oktatás területén is kamatoztathatóak.

Győr, 2011.12.07. (Széchenyi István Egyetem)

További információ: http://e-van2009.sze.hu, nviktor@sze.hu

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!