Hírek

Gépjármű Szakértői Konferencia - Beszámoló

2017.10.05-10.06-án került megrendezésre Kecskeméten a Gépjármű szakértők konferenciája, melyre előadóként felkérést kapott a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék részéről Molnár László címzetes egyetemi docens. Az igény az országban az egyetem kereteiben egyedülálló, immár több mint 5 évre visszatekintő „Közúti jármű tervező" képzés, és a mindennapi gyakorlatban alkalmazott gépjármű szakértői tevékenység kapcsolódási pontjai miatt jelentkezett. Mivel a konferencia alapvetően a jármű világító berendezéseinek a követelményeit volt hivatott a fókuszba állítani, így ezt tükrözi az előadás címe is:
Járművek összeépítésével-, átalakításával-, tuningolásával kapcsolatos összefüggések kiemelten a világító berendezésekkel

Minden jármű világító berendezés azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik adott esetben. Ezért történjen bár jármű összeépítés, átalakítás vagy tuningolás, vizsgálni kell többek között a jármű világítás funkcióinak típusát, a lámpatestek beépítési helyét, azok felépítését, az alkalmazható fényforrásait, színét és fénytechnikai jellemzőit.
Európában az UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), magyarul ENSZ-EGB (Egyesült Nemzetek Szervezete Európai Gazdasági Bizottsága) által megalkotott ECE szabályozásai és az azokon alapuló nemzeti előírások tartalmazzák a gépjárművek világító és fényjelző berendezéseit érintő kötelező előírásokat – „Egyezmény a közúti járművekre, a közúti járművekbe szerelhető alkatrészekre, illetve a közúti járműveknél használatos tartozékokra vonatkozó egységes műszaki előírások elfogadásáról és ezen előírások alapján kibocsátott jóváhagyások kölcsönös elismerésének feltételeiről". Léteznek emellett az EEC (European Economic Community) magyarul EGK (Európai Gazdasági Közösség) által kiadott rendeletek is, melyek ismerete nélkül ma már nem lehet objektív döntéseket hozni az adott világító berendezések megfelelőségéről.
Nem szabad elmennünk azon információk mellett sem, hogy 2018.05.20-ától at EU jogharmonizáció jegyében változik a hazai diagnosztikai, műszaki vizsga követelményrendszer, melynek szerves részeként a fényszóróellenőrzés is érintett terület.
Sokszor találkozhatunk olyan egyéb sajátos rendeltetésű lámpákkal, fényforrásokkal is, melyek felszerelése szabálytalan:
• teljesen, vagy részlegesen más alakzatú lámpa, lámpák alkalmazása,
• újabb rendeltetésű lámpák felszerelése,
• meglévő lámpák kettőzése,
• szokatlan színezésű átvilágított felületek készítése,
• új, szabályos színárnyalatú izzók beépítése,
• újabb fajta, a hagyományostól eltérő üzemű lámpák alkalmazása,
• egyes korábbi lámpák egyszerűen megvalósított áthelyezése.

Ezt csak fokozza, ha a jármű tulajdonosok olyan díszítőelemeket, kiálló ellenzőket, karimákat alkalmaznak, melyek korlátozhatják – és sokszor korlátozzák is – adott világítótestek vetítési képét.
Ne felejtsük el, hogy napjainkban szinte divatelemként jelentkeznek különböző „optikai tuning" megoldások: pl. az ajtókba épített helyzetjelző lámpák helyére pattintható projektor a földre vetíti az autó logóját. Pár száz forintért csodálatos fényjáték varázsolható a kerekre is. A világító szelepsapkák csak mozgás közben kapcsolnak be, látványos fénygyűrűt rajzolnak a felnire.
A LED fényforrású berendezések, ezen belül kiemelten az útmegvilágító egységek a gépjárművek világító és jelzőberendezéseinek folyamatos fejlesztése eredményeként, a fényforrás tekintetében a jelenlegi egyik legkorszerűbb műszaki megoldást jelentik. Eleinte, és még ma is jellemzően inkább a felső kategóriás járműveken alkalmazzák a LED-es, lézeres fényszórókat, de már a középkategóriában is megjelentek.
Várhatóan a lézerfényszórók a jövőben is csak a távfényt adják majd, mert tompított fény és kanyarfényszóró a LED-egységekkel jól és sokkal olcsóbban megvalósítható. Leegyszerűsítve: a rendkívül hosszú, szűk sávba fényt koncentráló fotonágyúhoz a lézer a jobb, széles fénykévéhez a LED.
Szerves fénykibocsátó dióda, azaz OLED (Organic Light-Emitting Diode). Olyan LED, ahol a fénykibocsátásért felelős elektrolumineszcens réteg szerves vegyület, mely elektromos áram hatására világít. Egészen új megoldásokat hozhat, ha egyszer fóliaként elhelyezhető OLED-ek világítanak az autókon. Ez elég távoli jövő, mert tartóssági okokból a szerves fénydiódák autóipari felhasználása még mesze van.
A jelzőberendezések esetében pedig a LED alkalmazása már nem különlegesség, sőt egyre általánosabb . Viszont fontos, hogy az e témakörben megjelent aktuális információk mellett – pl. matrix LED, OLED – ismerjük és felismerjük a LED vonatkozású szabálytalan átalakításokat.

Tovább

Würth 2017. pályázati felhívás

A pályázati felhívás itt olvasható

Tovább

Felsőoktatási Társadalmi és Gazdasági Együttműködések Konferencia

MEGHÍVÓ

Felsőoktatási Társadalmi és Gazdasági Együttműködések Konferencia

Fővédnökok:
Prof. Dr. Palkovics László, az MTA rendes tagja, felsőoktatási államtitkár
Prof. Dr. Bokor József, az MTA rendes tagja, JKK elnök
Németh Zoltán, a GYMS Megyei Közgyűlés Elnöke
Prof. Dr. Földesi Péter, SZE rektor

 Időpont: 2016. november 22. (kedd)
Helyszín: Széchenyi István Egyetem, VIP terem 

Részletes program (PDF)
Jelentkezési lap (Word)

       

Tovább

Eseménynaptár

Levelezős konzultációs hétvége 2017. november 17. - 2017. november 18.
Nyugdíjas Találkozó 2017. november 21. 15:00 - 20:00
Levelezős konzultációs hétvége 2017. november 24. - 2017. november 25.